רבנו מבאר כיצד אדם ימצא את בת זוגו בנקל, ע”י ששומע תורה מפי הצדיק הבר דעת שבדור, כי כל השידוכים הם על ידו. כי הדעת מתווך בין הפכים. וע”י שישמע תורה שהיא דעת מפי הבר דעת יזכה למצא את זיווגו בנקל. ונראה שזה קשור לדלעיל שביאר כעין זה בתורה פז תנינא שע”י כוונות אלול ותיקון הברית ימצא את בת זוגו, ובתורה פח תנינא שעי”ז גם עניין חיפוש כל הניצוצות הקדושים כלים הנשברים שנאבדו בבריאת העולם וע”י חטאי האדם. ובתורה קפח שכל האבידות אצל הצדיק (ואע”פ שמדבר שם מהתורה ששכח בלידתו אבל כלול בזה גם עוד אבידות) החידוש כאן בעיקר הוא העניין שצריך לשמוע תורה מפה הבר דעת. ואע”פ שלא מזכיר כאן רבינו כוונות אלול נראה מתוך ביאור התורה ומסמיכותה לתורות שמדברות מכוונות אלול שגם תורה זו קשורה מאד לתורות הנ”ל ולהכוונות הנ”ל.