אחר שבתורה הקודמת דבר על עין טובה ובחי’ ניגון שהוא לברר רוח טובה מרעה דהיינו למצוא נקודות טובות בכל דבר ובכל אחד ועוד הרחיב הדבור בזה עפ”י יסוד הנ”ל גם בתורה רפב עד שגער במי שאמר שיש רשע גמור בישראל, הנה כאן כביכול תכלית התורה הזו לבאר כיצד להכרית רשעים ולראות במפלתם ודייקא אותו אבא שאול שהיה גדול בדורו מאד כמבואר שם, ושהיה מיוחד בעין טובה, כמבואר בתורה נד, כאן הוא דייקא כל עניינו זה להכרית רשעים.
ואף שבשתי התורות צריך ללמד על הרשע זכות, אבל שם הלימוד זכות הוא כדי להחזירו בתשובה, ואילו כאן הלמוד זכות הוא כדי לראות במפלתו.
לכן נראה ברור שמדובר רק ברשע גוי שקם על עם ישראל כגון עוג והמן או אולי גם ת”ח שד יהודי שיש לו לס”מ הכרות עימו מכבר להיות מרכבה לו עמ”נ לחלוק על צדיק הדור כגון קרח והזקן הידוע.
בתורה זו מבאר רבנו כיצד להתגבר על היצה”ר הוא השטן ומקטרג הוא הס”מ הרע עין הגדול דהיינו לראות במפלת אותם שעשו עצמם מרכבה לס”מ. וזה ע”י שמתגבר במדת טוב עין ולימוד זכות ומתגבר בתפלתו לבטל את כל הרע הבא מהם ועי”ז מתנוצץ זכות אבות ומתגלית קדושת א”י שהיא שרש מדת הטוב עין ארץ אשר תמיד עיני ה’ אלקיך בה.