תורה זו נאמרה סמוך לכניסת רבינו לעיר ברסלב בה גר עד סמוך לפטירתו ובה קיבל ממנו מוהרנ”ת את דרכו. כי באותה העת נתקרב אליו. וזו התורה הראשונה שזכה לשמוע מרבנו. ואז בסמוך אָמַר הַיּוֹם נָטַעְנוּ שֵׁם בְּרֶסְלַבֶיר חֲסִידִים, וְשֵׁם זֶה לא יִשְׁתַּקַּע לְעוֹלָם. באותה עת הרבה לדבר על עניין המחאת כפים בתפלה המבואר בתורה מד מה מו ובאותה שנה קודם פורים אמר בטערוויצע את תורה י’ שמדבר ממחאת כפים וריקודים ע”י הרוח שבלב שעי”ז ממתיקים דינים. ואמר אז “אנחנו כבשנו את עיר ברסלב בהמחאת כף וריקודין”
תורה זו כתובה פסקי פסקי אע”פ שנאמרה כחטיבה אחת כמבואר בסופה.
ומבאר בה רבינו יד תיקונים שנעשים ע”י מחאת כפים בתפילה ובפרט כשקובע מקום לתפלתו והם:
תחילה מבאר הקדמה שע”י מחאת כפים בכח פרקין דידים מעורר כח אתוון דמעשה בראשית שבהן מגלה שהכל ברא הקב”ה ולכן בידו לתת למי שירצה ומבטל בזה טענת גזלנים אתם מהמקום בו מתפלל ועי”ז מבטל אחיזת הגויים במקום.
א. ואזי מקומו שואב קדושה כמו בא”י.
ב. עוד ע”י מחאת כפים נעשה קול שהוא רוח קדוש שמגרש את האויר הטמא מהמקום.
ג. עוד ע”י מחאת כפים בתפלה נעשה מקום תפלתו נווה יפה ולכן טוב להתפלל במקום קבוע שלא יזיק לו המעבר מנוה יפה לנוה רע.
ד. עוד ע”י שמתפלל במחאת כפים במקום קבוע הוא כמו בונה עולם באותו מקום ואזי אלקי אברהם בעזרו כי עולם חסד יבנה דהיינו במדתו של אברהם אבינו נבנה תחילה.
ה. ע”י שבונה עולם כאברהם כנ”ל מעלה את הכח מעשיו הגיד לעמו לחכמה שהיא מדתו של אברהם כי החכמה בדרום שהוא ימין דהיינו חסד.
ו. ומכין מקום בחו”ל שתשרה בו קדושת א”י כאברהם אבינו שגילה את המקום שבו קדושת א”י.
ז. מתקן מחשבות זרות.
ח. ונעשה דיבורו על אדמת קדש ששם הנבואה שורה ועי”ז תפלתו שגורה בפיו בחי ‘נבואה
ט. שע”י מחאת כפים נכללים ימין ושמאל ונעשה בחי’ יד שלישית בחי’ משפט המברר בין צדיק ורשע ומתבטל המחלוקת והרג ואבדון
י. ע”י עשר אצבעות שמחבר ומעורר כ”ח אתוון כנ”ל נעשה מקומו בקדושת א”י ואזי יש לו אלוק כי הדר בחו”ל כמי שאין לו אלוק.
יא. זוכה לאמונה ומבטל מחשבות עכו”ם וכפירה
יב. עוד כיון שדרש מאמר חז”ל תפלות כנגד תמידין מבאר עוד שרמוז במאמר זה שע”י תפלה זוכה שיתגלו לו סודות התורה
יג. ע”י שמתפלל במקום הקדוש בקדושת א”י אזי ניצל ממחשבות זרות שהן בחי’ מבול כי בא”י לא היה מבול וזה ע”י צדקה לא”י נכלל בה וכן ע”י מחאת כפים בתפלה
יד. ע”י שמתפלל במקום הקדוש בקדושת א”י שאוירא מחכים, ומסוגל לתיקון הברית וזוכה שנזדכך מוחו ע”י תיקון הברית.