מתבאר בתורה זו שעיקר הבריאה נבראה כדי שנכיר ונתוודע להקב”ה שזה עיקר כבודו שבשבילו ברא את העולם.
אלא שלזה צריך להכניע הרע, דהיינו את בחי’ הגוף שהוא חושך וכסילות חומר עכור בחי’ מיתה ושכחה ולהאיר את הנפש ושכל וחכמה ואור וצורה.
והעצות לזה הן חמש שהן אחת-
א’-תענית להכניע הרע ולגאול את הנפש
ב’-צדקה להאיר את הנפש באור החכמה – גדר אדם
ג’-לימוד תורה בהבל שאין בו חטא
ד’- לכבד זקן ובני עם הארץ לגאול הנפש וחכמה ותורה שהתגבר עליהם החושך ושכחה,
ה’- ע”י כוונה בשחיטה לגאול הנפש המגולגלת.
ועומק העניין הוא שכל העצות הן דבר אחד- כי התענית בעצמה היא צדקה וצדקה לבד בלא תענית גם היא חסרה ושתיהן הצדקה והתענית צריכות לעצה השלישית שהיא המתקת הדין בשרשו. והעצה החמישית של שחיטה היא העצה הראשונה של תענית לזבוח יצרו הרע נפש הבהמית כדי לגאול את היצה”ט החלק אלוק שבו דהיינו נפש אדם, ע”י הברכה שהיא תורה ואור.
וכן הרביעית שהיא הכבוד שהוא העצה לזקן ובעל תשובה – עומק העניין הוא שזה עיקר התיקון שכולל הכל כי כל הנ”ל הוא הכבוד שצריך לתת לזקן סבא דסבין הקב”ה שברא את הבריאה כדי שיכבדוהו כי הוא בחי’ זקן שנדמה לגבינו כמו ששכח תלמודו כי הוא נעלם בחשכת העולם בבחי’ ק-ל מסתתר, ק-ל דייקא דהיינו חסד ואור. וע”י ג’ עצות הנ”ל שהן עיקר כבודו אזי מתגלית תורתו שהיא נפשו ועצמו שעי”ז מכירים ויודעים אותו.
ולהמתיק הדין בשרשו צריך שיתגלה זכות האבות וזה אפשר רק ע”י קול תורה של תינוקות של בית רבן/ \ דהיינו תורה שע”י הבל שאין בו חטא. וכל אדם יכול לזכות לבחי’ תורה בהבל שאין בו חטא ע”י שיתן צדקה ללומדי תורה שבא”י כי שם האויר זך ומחכים וע”י צדקה שתומך בלומדי תורה שבא”י נכלל בתורת א”י שהיא בחי’ הבל שאין בו חטא. ותורה כזו עולה למעלה למעלה וממתיקה הדין בשרשו ומעוררת חג”ת דזעיר להשפיע למלכות ונעשה יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה שעל ידו נמתקין כל דיני המלכות שרצתה להחריב העולם מחמת רוב העוונות שסתמו הצינורות ומנעו השפע ממנה, ועכשיו הכל נמתק.
נמצא שמה שמבואר בהקדמת הזוהר כיצד להמתיק הדין מכללות העולם, מבאר רבינו כעיצה להמתיק הדין הפרטי אצל כל אדם. כי כל אדם הוא עולם קטן ונפשו חלק אלוק נעלמת בתוכו כמו הקב”ה בעולם (כמבואר בברכות י הובא בסוף אות ו’ הני ה’ ברכי נפשי כנגד מי אמרן דוד), וצריך לגלות אותה ולגאול אותה מהחושך וכסילות כמו את הקב”ה מתוך החושך והעלמה של העולם.