תמצית התורה היא שרבנו מלמד איך לעלות מדרגה לדרגה משכל נקנה לשכל נקנה גדול יותר וזה ע”י שבירת המדמה ע”י צדקה לעני הגון שמגלה את גדולת הבורא וע”י שמחה שזכה להתקרב אליו ית’ ואל צדיקים המקרבים אותו אליו ית’. וכשנשבר המדמה אזי זוכה לשכל בכח וכשמתבונן בו בעבודת ה’ נעשה שכל בפועל וכשמקיים אותו נעשה נקנה. והעיקר לדעת ולזכור שבכל כניסה למדרגה חדשה חוזר ומתגבר המדמה ונדמה כאילו לא נשבר עדין כלל.
יסוד הכל בתורה זו היא המלחמה התמידית במדמה, הוא היצה”ר
כי אדם פרא יוולד ולפתח חטאת רובץ ומהוולדו האדם הוא בשליטת נפש הבהמית, ויכול לחיות כך כל חייו,
אם לא יקום ויצא למלחמה להשליט נפש השכלית על התפעלות לבו, עד שיזכה שכל התפעלותו תיהיה רק ממה שמביא לתכלית של כבוד שמים.
אמנם אם ינצח וישליט נפשו השכלית על ליבו, יש בכוחו לשעבד את נפשו הבהמית והמדמה שבה להיות משרתת ושליח השכל עד בחי’ השגות אלוקות ונבואה, שהן דייקא מכח מדמה מבורר, כמ”ש “וביד הנביאים אדמה”