ג’ תורות אלו עוסקות בעניין אחד, ומשלימות זו את זו, לכן צרפנו אותן יחד.
תורה פח היא לשון החברים. עוסקת בצדיק האמת שע”י שיש לו מדת אהבה ויראה יש לו ידים לקבל שפע לעולם, והצדיק רוצה להשפיע רוב טובה לעולם ולישראל יותר מהמגיע להם על פי הדין, אבל כשהוא מפורסם אזי יש קטרוגים על השפע, ולכן טוב לו לגנוז ולהסתיר את האהבה ויראה שלו שלא יהיה מפורסם, אבל כשהוא מתפרסם על כרחו, אזי הקב”ה נותן בלב צדיק אחר לחלוק עליו, וע”י המחלוקת נסתרת גדולתו ויכול לקבל שפע כרצונו. וזהו המכסה שמים בעבים, שמים פירוש שהקב”ה מכסה את הצדיק שנקרא שמים בעבים, דהיינו מחלוקת של צדיק.
תורה קיד היא לשון מוהרנ”ת. פותח בה בפסוק הנ”ל המכסה שמים בעבים ומבאר כעין הנ”ל, ומסיים בפסוק צופה רשע לצדיק. דהיינו שבתורה זו החולק על הצדיק הוא רשע ולא צדיק.
תורה רח היא לשון רבנו. בתורה זו מרחיב את העניין הנ”ל של צופה רשע לצדיק, ומפרש צופה לשון צפוי ומכסה, על הצדיק, להסתיר אותו מהמקטרגים. ומוסיף שאם הרשע מכסה את הצדיק יותר מדאי, דהיינו שחולק עליו יותר מדאי, אזי הקב”ה לא יעזבנו בידו.
עוד מבאר רבנו כאן שהמחלוקת על הצדיק היא טובה לו, גם כי עי”ז הצדיק מפשפש במעשיו יותר ולא נופל לגשמיות.